dissabte 20 abr. 2024

Tenim problema gros PDF Imprimeix Correu electrònic
dimecres, 4 de gener de 2017 14:32

A Catalunya Nord nos emmirallem amb els catalans «del sud» i nos emmirallem amb els corsos o i nos emmirallem amb els bascs, mentrestant avancem pas.

Des del nostre immobilisme envegem uns i altres que avancen clarament, malgrat les dificultats, cap a un grau més alt de sobirania, cap a més dignitat.
Nos emmirallem amb un procès català complex, però deixa pocs dubtes sobre l'eixida i l'esperem amb candeletes.
Nos emmirallem amb els corsos que han sabut defensar i mantenir una identitat, una cultura. Un país on el President del parlament s'expressa en llengua pròpia amb la màxima normalitat i on l'ensenyament de la llengua és generalitzat a l'ensenyament públic.

Nos emmirallem amb els bascs que per a contornejar els problemes que posa l'estat francès a la creació d'una institució pròpia, acaben de crear una comunitat de municipis bascs, i la tenen la seua institució pròpia, i on el 44 % dels mainatges de les maternals aprenen la llengua per immersió o amb el sistema bilingüe.

A Catalunya Nord anem de recula...

El missatge dels « affaires catalanes » de la municipalitat de Perpinyà « l'acatalana » n'és un símptome més.
A sota vull compartir el missatge rebut aquest matí, primer missatge del 2017 dels "affaires catalanes".

Bonjour,

Le Service des Affaires catalanes vous souhaite une excellente Année 2017 et vous informe de l’invitation DALI

BON ANY NOU 2017

Affaires Catalanes /Afers Catalans
Ville de Perpignan / Ajuntament de Perpinyà
Tel: 04 68 62 38 82

Quan el principal servei de promoció de la llengua de la capital del país, servei capitenajat per gent normalment conscient, gent provinent d'un partit catalanista, quan aquest servei passa totalment de la llengua, passa totalment del fonament mateix de la identitat, quan aquest fet és pas un fet aïllat, sino que és el pa de cada dia, quan el moviment cultural és incapaç de reaccionar, llavors entenem millor per quina raó nos emmirallem i només nos emmirallem, palplantats.

Però és pas normal que anéssim de recula, no és pas normal!

A Catalunya Nord hi ha un teixit associatiu amb entitats que treballen de valent per la llengua i pel país, unes entitats que fan una feina admirable. També tenim una Federació que federa aquestes entiitats, la conec prou bé, l'he presidida uns anys abans d'en dimitir.

Malgrat aquestes eines i un fort potencial, fem passos enrere.

Estic convençut que la llengua és la clau, estic convençut que si ho volem, podem capgirar el curs de la història que nos volen imposar, però enlloc d'anar aïllats, nos cal aprendre a treballar junts i sobretot a no renunciar mai a la llengua pròpia, a la llengua catalana, cosa que fem massa fàcilment.

La Federació d'entitats ha estat i pot continuar sent una eina útil, no hi ha dubtes, però la seua concepció, la priva de pressupost, i per conseqüència no li permet pas pensar projectes ambiciosos a mitjà i a llarg termini. Aquesta eina reacciona puntualment, però Catalunya Nord necessita un altre tipus d'estructura.

El que tenim:

Tenim institucions que diuen defensar la llengua:

• El sindicat de batlles i regidors a favor de les llengües occitana i catalana, el SIOCCAT: totalment inoperant. I si no ho és, que m'expliquin la relació entre el pes d'aquest sindicat, el pressupost i accions concretes.
  • Le Consell Departamental, antigament Consell General. El desembre comptarem 10 anys de la  Carta a favor del Català. Una carta que ha quedat paper mullat.
  • Les affaires catalanes de Perpignan l'acatalana que havia fet fer passos endavant a final del segle passat i durant la primera dècada del segle XXI, però que ara fa passos enrere. La seua carta data del 2009 i com la precedent, també quedat paper mullat.

Avui nos prometen un « Office de la langue catalane », una institució en via de creació on haurien de manar la Regió (Occitana), Consell Departamental, la Vila de Perpinyà, Estat i potser el SIOCCAT?

Segons sembla, els mitjans d'aquest "office" serà la suma del pressupost que posen aquestes institucions, incrementat d'una part que posarà l'estat.

Si les accions que ha de portar aquest "Office" se resumeix a la suma de les accions de les institucions citades, tinc la impressió que avançarem pas gaire. 0+0+0+0=0

Catalunya Nord necessita reaccionar. Necessita una eina potent que representi el moviment cultural que defensa i promou realment la llengua catalana, necessitem una eina amb mitjans importants i objectius clars. I per ara aquesta eina no serà pas una de les que tenim, l'hem de crear.

Hervé Pi