divendres 29 març 2024

Els Castells Patrimoni Cultural i Immaterial de la Humanitat! PDF Imprimeix Correu electrònic
dimarts, 16 de novembre de 2010 17:19

És una gran notícia. Amb aquest títol la UNESCO reconeix la singularitat d'una tradició catalana, d'una manera de fer, d'una manera de ser. No m'allargaré pas sus del perquè, ni el com, ni el futur dels castells.

Sense estat propi, els catalans tenim una projecció al món limitada. Els estats "ho poden tot", tenen aquesta possibilitat de parlar de tu a tu amb altres estats i ser generalment escoltats. Nosaltres catalans, sem tractats com a regió i a vegades pitjor com a província. Amb aquest reconeixement tindrem per uns instants, per uns dies una visibilitat, gaudirem d'un cop de projector.

Per nosaltres nord-catalans, el sentiment d'autoodi -provocat per la imposició d'una llengua, d'una cultura presentades com a superior- és immens.

Encara que la tradició castellera no sigui genuinament nord-catalana, els catalans del nord no han sentit els castells com a imposició forana, tot al contrari. Per anècdota, quan el 1998 el president francès Jacques Chirac va venir a visitar Catalunya nord, les institucions li van projectar un vídeo d'uns minuts que s'acabava per unes imatges sang i or de la USAP i per unes construccions castelleres. Quan ho vaig saber, vaig hal.lucinar, però vaig entendre que era per nosaltres una victòria.

La realitat és que la primera colla castellera nord catalana: Els Castellers del Riberal portaven només un any de vida oficial, i ja responsables de comunicació del país havien entès la importància dels castells, la bellesa, els símbols i la pecularitat de la tradició.

Si els castells han entrat a la UNESCO és per aquests valors que respresenten, i és pels mateixos valors que els catalans del nord ens els hem fet nostres.

Aquesta acceptació de la UNESCO és també un reconeixement de la personalitat catalana d'aquest tros de territori annexat ja fa massa temps!

Articles relacionat