dimarts 19 març 2024

Premi de Trinxeria, Premi Segarra PDF Imprimeix Correu electrònic
dimarts, 2 de novembre de 2010 17:00

A la iniciativa de la Plataforma per la Dignitat de Catalunya Nord i del Centre Cultural Català - Casal Jaume Ier, cada any es convoca un acte cívic reivindicatiu i de memòria històrica sobre la separació de Catalunya Nord de la resta dels Països Catalans, a partir del tractat dels Pirineus.

Aquest acte cívic, que se vol anual i situat a una data propera del 7 de novembre, és una oportunitat per la gent que treballa per la recuperació nacional catalana de Catalunya Nord, en tots els seus aspectes, polític, cultural, de territori... de fer un resum de l'any i marcar els aspectes més importants i immediats del treball eft (o a fer).
Té format d'un sopar popular, els anys 2006 i 2007 s'han fet a la seu de l'Associació Aire Nou de Bao, els següents -2008 i 2009- al Casal Jaume 1er de Perpinyà. El 2010 se fa a la Casa Musical.

En el marc d'aquest sopar s'atorguen dos premis:
El premi Josep de la Trinxeria, a la persona o entitat que més s'hagi destacat en la defensa de la catalanitat durant l'any.
El premi Francesc de Segarra, a la persona o institució que més s'hagi destacat durant l'any per una actitud bel·ligerant contra els catalans, el català o Catalunya Nord en general.

L'atorgació d'aquests premis és fa per votació dels participants a l'acte, al començament de la manifestació se sol presentar candidatures i argumentaris pels dos premis.
Els premiats són comunicats als mitjans de comunicació, i reben una placa commemorativa.

Josep de la Trinxeria

gueriller que va encapçalar la revolta dels Angelets de la terra contra l’im-
post de la gabella, a partir del 1667. Organitzador de la resistència armada contra l’expoli del rei francès.

Francesc de Segarra

comissari general del patrimoni reial al Rosselló el 1660, va reprimir tots els avalots contra l’ocupació francesa.
En la memòria popular ha quedat la dita : “Es més dolent que la pell de Segarra”.

Els guardonats

Any 2010 han estat guardonats

El Premi Josep de la Trinxeria ha estat atorgat a Ràdio Arrels, ràdio que emet en tota normalitat en llengua catalana i això des del 1981.

El premi Segarra ha estat guanyat pels 4 diputats, pel fet de ser diputats, és a dir al servei, i d'acceptar les regles de la república que ens destrueix com a poble, i el tribunal administratiu de Montpeller per a prohibir la retolació en llengües pròpies dels territoris.

Any 2009 han estat guardonats

El Premi Josep de la Trinxeria va ser atorgat als Diables i Bruixes del Riberal pel seu esperit de resistència

El premi Segarra va ser atorgat als 6 parlamentaris per la seua falta d'implicació en el tema dels correfocs.

Resum a NetTV.CAT

Any 2008 han estat guardonats

Any 2007 han estat guardonats

El Premi Josep de la Trinxeria va ser atorgat a l'Agasalla, el grup de joves de Centre Cultural Català, Jaume 1er de Perpinyà.
El Premi Segarra va ser compartit entre el President del Consell general Christian Bourquin per haver donat suport a la candidatura Vauban i el  CA del Centre de reeducació Bouffard de Cervera per tingut la voluntat de tancar el centre i posant així molta gent  l'atur.

Un resum a NetTV.CAT

Any 2006 han estat guardonats

El premi Josep de la Trinxeria, per a la persona o entitat qui s'hagi destacat en la defensa de la catalanitat durant l'any va ser atorgat al Col·lectiu No a la MAT. La societat civil s'ha mobilitzat al voltant del projecte de defensa del territori. S'ha destacat també la feina realitzada pel Col.lectiu per a teixir lligams amb entitats i plataformes compartint objectius a la resta de Catalunya. El Col.lectiu No a la MAT ha reeixit a unir en una mateixa lluita i de manera durable els catalans de banda i banda de l'Albera, una manera d'esborrar el Tractat dels Pirineus.

El guardó Francesc de Segarra atorgat precisament a qui actuï de forma contrària, tot atacant la cultura catalana o la Catalunya Nord. El primer a rebre aquesta poca honrosa distinció va endur-se-la el diari L’Indépendant.