El 23 de gener del 2011, va ser un data cabdal pel que concerneix l’etiquetage dels productes venuts al Principat de Catalunya. A partir d’aquest dia, tal i com ho preveu el Codi de Consum aprovat a començament de l’estiu 2010 al Parlament Català, les grans empreses han de fer figurar en català les dades bàsiques dels productes que comercialitzen.
Efectivament l’article 128-1 d’aquest Codi que té l’objectiu de protegir els consumidors en l’àmbit territorial de Catalunya, estableix que les persones consumidores tenen dret a rebre en català les informacions necessàries per al consum, l’ús i el maneig adequats dels béns comprats al Principat.
Hauran de respectar aquesta regla les grans empreses a partir del 23 de gener i les PIME (petites i mitjanes empreses) ho hauran de fer el 23 de juliol. Una PIME és una empresa que no pot superar els 250 treballadors, no pot superar 50 milions d’euros en volum de negoci i no pot superar 43 milions d’euros en el balanç general.
Quin efecte hauria de tenir aquest canvi en la legislació del Principat ?
Doncs, hauria d’augmentar la visibilitat del català en els comerços sud-catalans; una visibilitat que, fins ara, havia quedat reduïda per culpa de la gairebé absència d’etiquetage en llengua nostra.
I aquesta visibilitat més gran hauria de contribuir a infondre més respecte pel català a tota la gent catalana i no-catalana que viu o simplement passa a Catalunya-sud perquè, una llengua que es veu a tot arreu, a la ment de la gent, no pot ser insignificant i agafa rellevància.
Però, em direu : « Això què té a veure amb nosaltres, nord-catalans ? »
Doncs, a més d’indicar-nos el camí que s’ha de seguir per donar més visibilitat i per tant, més dignitat a la nostra llengua, aquí al nord de l’Albera, aquest assumpte sud-català ens beneficiarà també a nosaltres.
Sí. És que quan anem de compres al Pertús o a la Jonquera, nosaltres també som uns consumidors de l’àmbit territorial sud-català; amb aquesta nova normativa nosaltres també hi tenim dret a un etiquetage en català i nosaltres també ens hi podem queixar quan el català no figura als productes que hi adquirim.
En efecte, en cas que les empreses no compleixin la nova normativa, hi ha previstes sancions de fins a 10.000 euros, i en cas que hi hagi reincidència la sanció pot pujar fins als 100.000 euros.
La Generalitat de Catalunya ha previst un formulari de denúncia (en català, castellà i anglès) per als consumidors catalans o forasters que vulguin assenyalar-li els incompliments de la llei.
Aquest full de reclamació/denúncia diu que "l'Administració que el rebi, actuarà d'ofici, iniciant les actuacions que cregui oportunes tenint en comptes la petició de la persona reclamant".
Així, les administracions més a prop de Catalunya-Nord que haurien d’actuar quan els enviarem les nostres queixes són :
Omic de Girona (Oficina Municipal d’Informació al Consumidor)
Plaça del Vi, 1
17004 - GIRONA
Telf.: 972 419 025
FAX: 972 419 433
Oficina Comarcal d'Informació al Consumidor de l’Alt Empordà
Consell Comarcal de l'Alt Empordà
Nou, 48
17600 - FIGUERES
Telf.: 972 503 088
FAX: 972 505 681
Apa ! Animem-nos ! Defensem els nostres drets de consumidors catalans allà on la normativa vigent ens protegeix !
Pel que fa a l'etiquetage aquí al nord, això ja són figues d’un altre paner !
|