dijous 25 abr. 2024

Somni d'una Via-Estela nord-catalana. PDF Imprimeix Correu electrònic
diumenge, 13 de febrer de 2011 17:34

Aquesta nit he fet un somni estrany. Estava mirant la tele i a la pantalla hi apareixia una presentadora molt encantadora. Presentava el telenotícies-vespre en un rossellonès impecable, un rossellonès envejable que mai no reeixiré a parlar. Justament estava dient que, a partir d'ara, aquest noticiari, el podrien veure també els de la diàspora nord-catalana a París i a tot l'hexàgon per mitjà de la TNT-satèl•lit. M'estava veient un canal de televisió local irreal anomenat «TV3:Via-Estela».

En realitat, havia fet una barreja onírica (en somni tot és possible mentre que a la realitat tot és molt més difícil) entre l'honorable TV3 sud-catalana i el canal de televisió que es pot veure a Còrsega i arreu del territori francès : Via-Stella.

Els corsos de l'illa o els corsos exiliats al continent tenen la sort de poder emmirallar-se en una tele corsa que, en cors o en francès, els parla d'ells mateixos, del que són i de la realitat de la seva comunitat.
Els tinc enveja perquè aquesta Via-Stella, reflex de la societat corsa tal com és avui en dia i aparador promocional de l'illa, els ajuda a conèixer-se millor, els apuja l'autoestima i els fa considerar-se normals tot i tenir dues cultures a diferència dels monolingües francofrancesos. En resum diré que els infon una mica, l'orgull de ser diferents.

Fixeu-vos-hi : La Via-Stella d'avui significa un servei públic que proposa unes 15 hores de programes elaborats a l'illa, el 30 per cent dels quals és en llengua corsa.
Hi fan servir diversos nivells de llengua : a vegades un cors molt culte quan fan el noticiari quotidià però també un cors més col•loquial quan presenten documentals o la telenovel•la local «HOTEL PARADISU» on barragen el francès parlat a l'illa i el cors del carrer.
Ben entès hi parlen de l'illa de Còrsega sota moltíssims aspectes (cultura, patrimoni, natura, actualitat) però també dels corsos desterrats, dels països del Mediterrani, etc...

Em podríeu demanar :    Però qui paga això ???
Doncs la resposta és : directament l'estat francès per un 75 %, la resta la paguen les entitats territorials de l'illa principalment la Col•lectivitat Territorial Corsa.
Figureu-vos; el nostre estat jacobí consent a finançar el 75% d'una televisió autonòmica !
Em sembla un somni això quan veig que aquí, el nostre estat, a més de no fer el mateix, prohibeix que puguem rebre un canal d'esport televisiu català vingut del sud (ESPORTS 3) i també fa desaparèixer un canal de ràdio sud-català molt apreciat pels joves nord-catalans (FLAIX FM).

També em podríeu preguntar :   Però com ho han obtingut això, els corsos ???
Doncs principalment gràcies a la voluntat obstinada dels seus elegits (va caldre 6 anys de gestació abans que Via-Stella vegi la llum) i també, el vistiplau d'en tal, SARKOZY.

Crec que els corsos i els nord-catalans no devem viure a la mateixa França.

Daniel