dijous 25 abr. 2024

Els Estudis Catalans de la UPVD: la biblioteca PDF Imprimeix Correu electrònic
dilluns, 14 de febrer de 2011 15:03

I ara què? Fa un parell de setmanes denunciàvem el tancament (esperem provisori) de la biblioteca de la Casa dels Països Catalans de la Universitat de Perpinyà.
El Jean-Michel Hoerner, és avui dia l'administrador provisori dels Estudis Catalans, el coneixem per haver estat President de la UPVD i també per haver encapçalat el sector turisme de la mateixa UPVD.

Ha confirmat el que temíem, el projecte de fusió entre el sector turisme (un departament valorat molt negativament pel ministeri) i el departament de català (notat pel mateix ministeri amb una A)

Quin futur pels Estudis Catalans?

Avui intentarem d'endevinar el que pot esdevenir la biblioteca de la Casa dels Països Catalans

Sabem que la biblioteca està tancada per falta de personal qualificat ! És estrany, però és la raó donada.
Doncs si les autoritats de la UPVD no troben personal, o mitjans per a pagar personal, podrien decidir de posar els llibres de la biblioteca dels Països Catalans a la BU (Biblioteca Universitària). D'una banda "normalitzarien" els llibres en català ja que serien barrejats amb els altres, tohom hi podria tenir accès. D'altra banda en moments de crisi, la UPVD estalviaria un sou.
Quin bonic projecte! Però és bo per nosaltres?

La Biblioteca de la UPVD té com altres biblioteques un problema de relació entre espai i quantitat de llibres.
La biblioteca disposa d'un registre dels llibres manllevats i regularment es veu obligada a practicar un "desherbatge". En clar, treu els llibres menys manllevats i els destrueix per a guanyar un espai tant preuat. Milers de volums van ser destruits l'any passat.

Què passarà amb els llibres en català?
Avui la UPVD compta amb un centenar d'estudiants que voldrien accedir a la biblioteca de la Casa dels Països Catalans, però que no poden ja que està tancada.
Posar els llibres a la BU que és oberta podria ser la solució? Segur que els estudiants hi tindrien un accès facilitat, però per quan de temps hi traparien llibres en català?
El centenar d'estudiants dels Estudis Catalans que necessiten aquests llibres cada dia, els manllevarien tots i amb suficient constància per a guarantir-ne la pervivència?
Quina seria la proporció de llibres provinents de la Biblioteca dels Països Catalans que patiria el desherbatge?

Quan pensem que una part important d'aquests llibres no ha estat encara catalogada, valorem l'interès que desperta la biblioteca de la Casa dels Països Calans per a la UPVD.

L'efecte immediat de posar els llibres a la BU seria l'alliberament d'un bastiment que s'aprofitaria el "tot turisme". La UPVD hi guanyaria un lloc per a tenir aules, cal recordar que la Casa dels Països Catalans ha estat pagada gràcies a aportacions exteriors a la UPVD.

Hervé Pi