dilluns 06 jul. 2020
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
  • default style
  • red style
  • blue style
  • orange style
  • green style

La nostra  voluntat és d'expressar sensibilitats diferents del món nord-català.
Cada un dels autors expressa la seua reflexió. Unes opinions que no impliquen a cap dels altres col.laboradors.

 

Quants sem

Tenim 10 visitants en línia
Ensenyament del català: la desil·lusió PDF Imprimeix Correu electrònic
dimarts, 1 de març de 2011 14:10

« Les persones convocants rebem amb indignació la sentència del Tribunal Suprem que, sens dubte, invalida el model d’immersió lingüística del sistema educatiu a Catalunya »

A Catalunya Nord l'ensenyament en català es fa de dues maneres distintes.

D’una banda : el sistema immersiu de les escoles associatives com la Bressola o de l'ensenyament públic com l'escola Arrels.
L'ensenyament en català hi ocupa a 100% del temps des de les primeres seccions fins al CE2 (parvulari i els tres primers anys de l'escola primària). Després, s'introdueix la llengua francesa com a llengua escolar fins al col·legi.

Hi ha dos col·legis que fan aprenentatge en català, el col·legi Comte Guifré de Perpinyà i el col·legi Pompeu Fabre del Soler (La Bressola).

D’altra banda, hi ha el sistema d'ensenyament bilingüe dels establiments públics de les primeres seccions fins al liceu (del parvulari fins a l'institut). De fet al primari la llengua catalana és utilitzada el 50% del temps. Al col.legi el temps d'ensenyament en català se redueix a les hores de català, d'història/geografia i si hi ha les ganes d'educació física, i per acabar al liceu (a l'institut) són només 6 hores de curs setmanals en català (les 3 hores de català i les 3 hores d'història-geografia).

A partir del liceu la immersió es redueix a 6 hores de curs en el millor dels casos.
L'únic liceu del departament que "ofereix" un ensenyament en català per a tothom posa en el seu  web : "3 h/setmana de català, en la mesura de les possibilitats sense que competeixi amb les llengües vives estrangeres o el llatí".

Finalment, a la Universitat de Perpinyà, l'ensenyament del català és en perill.

I, com si no n'hi hagués prou, la Inspecció Acadèmica reflexiona sobre un projecte de disminuir les hores de català al col·legi.

Totes aquestes decisions de l'administració francesa ataquen frontalment l’essència de la cultura catalana, tocant de mort un dels seus pilars fonamentals.

Les nefastes conseqüències de l'aplicació d'aquestes decisions poden portar a una segregació escolar en funció de la tria lingüística i, conseqüentment, el trencament de la cohesió social a Catalunya Nord.

Es tracta, sens dubte, d’una voluntat política per reduir el més possible l'ensenyament del català i doncs provocar a llarg termini un genocidi lingüístic.

 « Les persones convocants rebem amb indignació la sentència del Tribunal Suprem espanyol que, sens dubte, invalida el model d’immersió lingüística del sistema educatiu a Catalunya »

Havia oblidat aquesta frase a començament d'article...
Un frase només per assenyalar que el que passa a Catalunya Nord passa també a l'altra banda de l'Albera.

Sense distinció, els Països Catalans són reunits en un mateix combat: la defensa d'un model educatiu en el qual la llengua catalana seria la base.

La immersió lingüística podrà potser garantir la supervivència del català i serà una eina d'integració i cohesió social i però sembla clar que els governs espanyols i francesos es neguen a que es posi en marxa...

GiL

 

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Registrats